Pomáhat a chránit, heslo české policie, jsem si v roce 2010 přivlastnila. Stala jsem se tehdy poprvé kolínskou zastupitelkou, a na prvním místě u mě byli kolínští občané.
Pomáhat jim a tím je chránit, pro mě platilo tenkrát a platí pro mě i teď, v mém třetím volebním období.
Komu se zdá, že používám fráze, ať si přečte následující příběh.
V sobotu 20. 10. 2018, kolem osmé hodiny, mi zavolal zoufalý známý, že se na nádraží začalo bourat. Vestibul je plný lidí, prach a rámus sbíječek. To se přece takhle nemůže dělat?! Prodává se tady jídlo?! Jsou tu děti, plno lidí, je sobota, všichni někam jezdí…
Slíbila jsem mu, že zjistím, na koho se můžeme jako město obrátit a že se v tom pokusíme něco udělat. Během hodiny volali další tři lidé, kteří stejně jako já dojíždí do Prahy, že je to masakr, ať s tím něco jako město uděláme.
Začala jsem tím, že jsem poslala mail místostarostovi Michaelovi Kašparovi.
„Michaeli, prosím tě, od rána mi volali čtyři lidé, kteří byli dneska v hale na nádraží, kde se začalo bourat, takže je tam rámus (sbíječky) a prach. Volali mi, protože mě znají, vědí, že dojíždím a vědí, že jsem zastupitelka.
Pokladny jsou přemístěné už víc jak týden do míst, kde byla čekárna, ale tam se nikdo zdržovat nemůže, je to tam malé. Z hlavní haly, kde bývá ráno o víkendu víc lidí než ve všední den, se stalo staveniště.
Sice jsem tam osobně nebyla, ale dovedu si ten masakr představit. V sobotu je nádraží ráno a během dopoledne plné – výletníci, sportovci, skauti – plno dětí. A neděle není o nic lepší.
Ti lidé, co mi volali, vědí, že to není věc města, nicméně na nás apelují, abych se o ně postarali jako o kolínské občany – všichni navrhovali, aby se tyto práce dělaly v ranní špičce, ale např. večer, kdy už lidé na nádraží hlavně přijíždí, projdou halou a opouští nádraží. V tom mají pravdu. Po sedmnácté hodině opravdu lidé jenom přijíždí a hala je skoro prázdná.
Píšu ti to jako dojíždějící od roku 1994. Rytmus nádraží znám. Sobotní a nedělní ráno a brzké dopoledne, není na tyto práce vhodné. Zrovna tak ranní čas ve všední dny, kdy největší nápor lidí končí kolem deváté.
Prosím tě, pokud to není ve tvé kompetenci, přepošli tenhle mail někomu, kdo s ČD jedná, aby je na tyto skutečnosti upozornil.
Pokud mi do budoucna zajistíš kontakt na někoho, kdo má práce na přestavbě haly na starosti, budu ráda a v případě podnětů od lidí, se budu obracet přímo na něho.“
Michael mi odepsal ještě během víkendu.
„Ahoj Ireno, chápu, ale obávám se, že toto nebude lehké řešit. Jak píšeš, my nejsme investorem, tím je SŽDC a ti mají vysoutěženého zhotovitele. Je pod smlouvou a má termíny, které musí dodržet.
Samozřejmě, toto přepošleme panu přednostovi stanice, ale obávám se, že radikální změna harmonogramu bude neproveditelná.“
- 10. 2018 mi volalo neznámé číslo. Ozval se příjemný mužský hlas, ze kterého se vyklubal přednosta stanice, pan Josef Rejhon – oficiálně Přednosta PO – Provozní obvod Kolín.
K mému obrovskému překvapení akceptoval naše připomínky!
Řekl mi, že se v ranních hodinách omezí práce na minimum a to i o víkendech. Informoval mě, že se místa, kde se vrtá, snaží zahalit, aby se co nejméně prášilo, ale bohužel, ta místa se nemohou zahalit až ke stropu, kvůli informačním cedulím odjezdů a příjezdů vlaků.
A skončil tím, abych mu kdykoli, ať se dozvím od cestujících cokoli, zavolala a že se to pokusí vyřešit.
Takže, sláva, sláva sláva!
- 10. 2018 nám, mně a Michaelovi Kašparovi, přišel od téhož pana přednosty stanice, tenhle mail:
„Hezký den,
níže zasílám informaci od stavebníka, který provádí rekonstrukci haly v Kolíně. Bourací práce budou na vaší žádost, prováděny až po 9:00. Na dalším kontrolním dnu (pátek) se ještě dohodneme na víkendu. Zároveň byla provedena úprava staveniště (viz. foto v příloze), aby se zamezilo pronikání prachu do prostoru odbavovací haly.
Úplně se tomu asi zamezit nedá, ale alespoň takhle. V případě dalších připomínek mě neváhejte kontaktovat.
S pozdravem a přáním hezkého dne
Josef Rejhon
přednosta PO Provozní obvod Kolín
K jeho mailu bylo připojené vyjádření stavbyvedoucího Josefa Kaluse:
„Dobré poledne,
k jednotlivým bodům mám následující:
– v rámci I. etapy budeme v I NP bourat cca týden. Dnes dobouráme podlahy, dle mého největší zdroj hluku a prachu, zítra se pouštíme do sociálek. Vyslyšel jsem přání, bouráme od 9 hodiny.
– opatření proti prašnosti jsme snad zdokonalili již v pátek po KD.
Pěkný den přeju
Josef Kalus
Stavbyvedoucí
STRABAG Rail a.s.“
Poděkovali jsme oba. Michael Kašpar i já.