
Dlouhá jednání mezi městem Kolín, vedená starostou Vítem Rakušanem a místostarostou Michaelem Kašparem, a Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC) byla velmi úspěšná. Na městkou investici – rekonstrukci autobusového nádraží, naváže kompletní rekonstrukce budov nádraží vlakového. Mimochodem 2.největší investice do nádraží v ČR v roce 2018. ŠZDC již vypsala výběrové řízení na zhotovitele. https://zakazky.szdc.cz/contract_display_1813.html
Funkcionalistická budova nádraží a administrativní budova byly vybudovány na místě dřívějších budov nádraží mezi lety 1937 – 1940 dle projektu arch. Vladimíra Weisse a arch. Josefa Zemana. Dle zadání byla budova vyprojektována spíše úsporně s funkcionalistickými prvky. Což se stalo předmětem kritiky místních obyvatel. Sgrafita v odbavovací hale ve stylu socialistického realismu od umělců Z. Kazdy a V. Květenského pocházejí z 50-tých let 20. století, rozměrný obraz s železniční tématikou od M. Kratochvíla z 60-tých let.
Jedná se o rekonstrukci stávající výpravní a administrativní budovy v žst. Kolín. Stavba souvisí s probíhající výstavbou autobusového terminálu v bezprostředním sousedství výpravní budovy. Budovy budou nadále sloužit svým původním účelům, budou však rekonstruovány technické sítě a proběhnou zejména drobné změny dispozice. Ve výpravní budově se budou změny dispozice týkat především výpravní haly, kde dojde k změnám, co se týče pokladen, zázemí zaměstnanců i cestujících a zlepšení služeb hlavně co se týče obchodů.
Navržený stav:
Stěžejní část náplně stavby spočívá v rekonstrukci především výpravní haly. Administrativní budovy a krajní budovy výpravní haly by se týkala především úprava a výměna páteřních rozvodů sítí a oprava fasády. Dispoziční změny by se těchto dvou budov dotkly pouze okrajově.
Hlavní změny se odehrají především v přízemí výpravní budovy. V souladu se zadáním investora by mělo dojít k zvýšení komfortu cestujících, tak i k zlepšení provozu a zázemím haly určeného zaměstnancům.
Vstupy do budovy směrem od ulice se nemění, pouze dojde ke zdvojení automatických lineárně-posuvných prosklených dveří, čímž se zlepší vnitřní prostředí stavby a komfort cestujících. Směrem na nástupiště budou vstupy oproti stávajícím rozšířeny a rovněž opatřeny zdvojenými automatickými posuvnými dveřmi. Dojde k dispozičnímu změnám v levé části výpravní budovy, kde je situováno sociální zázemí. Úprava bude spočívat ve vytvoření filtru tak, aby uživatelé toalet nevstupovali rovnou do výpravní haly. Ve výpravní hale dojde především k změně části naproti hlavnímu vstupu – jsou zde soustředěny pokladny a zázemí zaměstnanců a dopravců. Středem tohoto prostoru povede centrální chodba, na kterou budou navěšeny směrem k cestujícím pokladny a směrem ke kolejím zázemí zaměstnanců. Směrem k terminálu budou ve výpravní hale vytvořeny pronajímatelné jednotky, které zvýší atraktivitu nádraží pro cestující, výběr provozovatelů jednotek bude v režii investora. Jednotky budou uzavíratelné a bude je možno různě propojovat v závislosti na potřebách pronajímatele i provozovatele budovy. Jednotka mezi hlavními vstupy bude navíc unikátně vybavena schodištěm do nově vybudovaného patra v rámci jednotky, které bude situováno výpravní haly.
Změny se budou týkat i interiéru výpravní haly, který bude nově řešen i vizuálně – nové pronajímatelné jednotky, pokladny, nová podlahy, vybavení interiéru soudobími prvky orientačního a informačního systému. Nově bude řešeno osvětlení, elektro, zabezpečení… /úpravami dojde jednoznačně k vylepšení komfortu jak v souvislosti se službami (nové možnosti nákupu, občerstvení…) tak i kvality cestování (nový informační systém…)
V bezprostředním okolí bude vlevo od administrativní budovy vybudován přístřešek pro popelnice, Vpravo za budovou pak bude místo na uložení kol. Změny v okolí budovy spočívají především s budováním autobusového terminálu přímo před výpravní budovou.
Michael Kašpar (Čerpáno z projektové dokumentace)